Monstrul care îți fură amintirile: Alzheimer. Cum îl ținem departe?

M

Bunica mea, o femeie de aproape 90 de ani cu o sănătate fizică impecabilă, m-a întrebat privindu-mă direct în ochi, cu un aer ușor amuzat, cine sunt. I-am explicat că sunt Ana, nepoata ei, fata lui Cristi, băiatul ei. S-a întors către tatăl meu și i-a spus: Auzi, Cristi, doamna asta zice ca e fata ta! Sunt zile în care îl întreabă pe soțul ei (sunt căsătoriți de 60 de ani) cine este, cu o adresare formală și ușor iritată (Cine ești dumneata, domnule?). Sunt zile când îl vede pe soțul meu (îl știe de 10 ani) trebăluind prin curte și i se face frică de el, ascunzându-se în casă de străinul care i-a invadat curtea. Are Alzheimer. Doctorul ne-a spus că relația părinte-copil e una cu adevărat specială și, deși nu e o regulă în Alzheimer, de multe ori ultima persoană pe care bolnavul de Alzheimer o uită este copilul său. Deci va veni un moment trist când îl va uita și pe fiul ei.

Nu trebuie spun cât de dureros și de absurd este vezi o persoană dragă suferind de această boală. Însă această poveste de familie m-a făcut gândesc la memorie și la modul în care memoria ne definește esențialmente ca părinți. Pentru o persoană despre care nu-ți mai amintești e copilul tău nu e decât un străin amabil. După ce mi-am născut primul copil, țin minte perfect cum într-o dimineață m-am trezit privită tandru de bebelușul meu. Eram îmbrățișați, ne era cald și bine iar așternuturile miroseau a somn de bebeluș (aroma egală cu ambrozia pentru cei care nu știu deja despre ce vorbesc) și lapte matern ; ne uitam unul în ochii celuilalt și ne iubeam. Atunci mi-am spus cu voce interioară de o claritate rară : trebuie țin minte acest moment cât voi trăi simt la maxim fiecare stimul : lumina, culoarea, temperatura, mirosul, textura, emoțiași le fixez în materia mea cenușie pentru toată viața. În timp ce începusem înregistrez conștient fiecare parametru al experienței am realizat surprinsă , preocupată de efortul meu premeditat de a-mi imprima momentul, retrăsesem din el, nu-l mai trăiam. Așa am abandonat rolul de fotograf al vieții și m-am bucurat de starea de vedetă a vieții. Evident, momentul oricum a rămas viu în mintea mea și sper rămână așa.

În cartea sa despre memorie, jurnalistul Joshua Foer explica cum, trăind momente deosebite – călătorii exotice, întâlniri inedite, noi experiențeiți poți efectiv prelungi viața deoarece aceste momente ieșite din comun se transformă în amintiri durabile ceea ce face ca viața pară mai lungă. Defapt, cu cât iți amintești mai multe cu atât simți ai trăit mai mult. În schimb, zilele obișnuite și rutina nu lasă o impresie semnificativă în memoria noastră și deobicei aceste trăiri trec fară lase prea multe urme. Dar asta nu înseamnă , chiar și în mijlocul rutinei, nu ți se poate întâmpla un moment de mare frumusețe și tandrețe, precum cel descris de mine, și care merită ținut minte.

Poate un ajutor în a memora viața este bineînțeles fotografierea sau filmarea ei. Și aici pot spune am o experiență bogată – bunicul meu, un pasionat cameraman amator, s-a încăpățânat timp de 40 de ani filmeze (mai întâi cu o cameră de 16mm, apoi cu una VHS și la sfârșit una cu minidisc) viața copiilor sau apoi viața nepoților săi. Deși el nu mai este viu de mai bine de 10 ani ne-a lăsat moștenire o bibliotecă cu 10 rânduri de rafturi pline de casete pe care acest familist convins și entuziast a documentat cu nemărginită răbdare și dragoste mii de ore de viață vie a 2 generații surprinse mai ales la vârsta copilăriei: ore și ore cu bebeluși (acum bunici la rândul lor), copii învățând meargă, școlari în prima zi de scoală, zeci de aniversări, de petreceri, de vancanţe la munte și la mare, cadre puricoase pe la țara cu străbunici născuți în sec. XIX, sfioși în fața camerei de luat vederi. Am făcut efortul le trecem pe toate pe digital însă dragilor, spun cu mare tristețe și rușine față de neonorarea acestei moșteniri fară preț: nu avem timp ne uitam la ele decât foarte rar. Dar când ne uităm râdem și plângem în același timp pentru defapt motivul pentru care ne uităm este ca îl mai vedem pe el – iar tragicomedia vieții de regizor în spatele camerei de luat vederi devine evidentă: el apare cel mai puțin în aceste filme de familie! Dragul de el, ne filma pe noi (pentru el dorea ne imprime pe noi ca momente princeps ale vieții lui) iar pe el nu se surprindea decât câteva secunde, facandu-și singur cu mâna în vreo oglindă – noi eram prea ocupați trăind ca îl filmăm și pe el, în plus credeam e nemuritor. Ei bine el a murit și noi îl căutam acum prin casete ca îl arătăm copiilor noștri care nu l-au mai prins în viață.

Poate o ziceți acum e mai ușor revezi albume de viață de când cu aparatele noi, digitale. Poate – însă experiența mea este miile de poze pe care le facem cu minunile tehnologiei le facem și apoi le uităm într-un folder. E trist, e foarte trist. Dar într-un fel face realizez mai acut ca niciodată cea mai bună metodă iți imprimi viața este o trăiești. Ochii minții sunt cel mai bun cinematograf al viețiiși cu mult mai tragic decât faptul nu mai avem timp ne uitam la viața noastră documentată pe casete sau poze este când acest cinematograf arde și viața trăita se pierde, lăsând în urmă o coajă de om ca bunica mea, în unele momente. Ceea ce iar, întoarce la adevărul simplu și zdrobitor scopul în a trăi viața nu este ca ți-o poți aminti mai târziu, ci pur și simplu, ca trăiești viața. Pentru nimeni nu îți garantează ți-o vei aminti.

 

About the author

Ana Maita

Add comment

Ana Maita

Ținem legătura

Dacă vrei să vezi ce mai scriu, care sunt informațiile pe care le citesc și le împărtășesc, te aștept pe paginile și conturile mele din rețelele sociale: